Å bytte dekk på bilen trenger ikke å være så vanskelig. Dessverre finnes det noen typiske feil som alt for mange gjør. Her har vi listet opp 5 av de vanligste og hva du gjør for å unngå de.

Om du har riktig verktøy og vet hvordan du skal gjøre, trenger det absolutt ikke være så vanskelig å bytte til vinterdekk eller sommerdekk. Dessverre finnes det noen vanlige feil som alt for mange gjør. Her er fem av de vanligste.

Du tar ikke hensyn til rotasjonsretningen

Dekkene ser jo likedan ut, så det er vel bare å trykke de på plass og kjøre i vei? Nei, ikke helt så enkelt er det. Hva mange glemmer er at visse dekk har en ment rotasjonsretning, som ofte er merket med en pil. Ved å plassere dekket slik at det roterer i pilens retning minsker du slitasje på dekket og forebygger skader.

Rotasjonsretningen er viktig når du bytter dekk.

Hvis det er en pil som viser hjulets tiltenkte rotasjonsretning, er det viktig at dekket settes på riktig.

Du strammer hjulboltene alt for hardt

Man vil jo ikke at hjulet skal trille av, så hvorfor skal man ikke stramme til så hardt man klarer? Risikoen ved å stramme hjulbolten for hardt er at du skader både boltene og kjeglen i felgen. Det finnes også en risiko for at du ikke klarer å skru løst de igjen. Som er veldig uheldig om du punkterer langs veien og behøver å bytte dekk fort. Hvor hardt du skal stramme til står i bilens instruksjonsbok. Vi anbefaler at du leser den! Og ikke glem å sjekk med felgkorset at de ikke sitter for stramt.

Du børster ikke rent

Når du har løftet av dekket skal du passe på å børste rent for skitt, rust og korrosjon. Til det trenger du en stålbørste. Risikoen for ikke å pusse ordentlig er at det blir vanskeligere å få av hjulet neste gang.

Du fyller ikke på med luft

Når du har fått på alle dakkene skal du kontrollere at det er rett lufttrykk i dekkene og fylle på om det er behov for mere luft. Feil lufttrykk i hjulene påvirker bilens kjøreegenskaper og øker risikoen for ulykker, men det leder også til at dekkene slites fortere. Hvor høyt trykk dekkene skal ha står i bilens manual.

Du glemmer å etterstramme hjulboltene

Når du har kjørt x antall mil er det tid for å stramme til hjulbotene en siste gang og kontrollere at de virkelig sitter fast. Vanligvis bruker folk å anbefale at man gjør det etter noenplass mellom 5 og 20 mil.